fbpx

Skift til sommertid kan give søvnbesvær og træthed som kan undgås

Undgå gener som træthed, dårligt humør og irritabilitet, når du skal skifte til sommertid! Begynd at omlægge din døgnrytme et par dage inden det officielle skift.

Se her hvad du skal gøre, så du undgår træthed dagene efter skiftet og undgår øget risiko for hjertetilfælde.

Skiftet fra normaltid til sommertid sker officielt den 30-31 marts i år, ved at man søndag den 31 marts, kl. 02, stiller uret frem til kl. 03. Timen fra 02 til 03 forsvinder.

 

Overgang til sommertid

Natten mellem lørdag den 30 april og søndag den 31 april er forkortet med en time. Døgnrytmen skal flyttes en time frem. Hvis man ikke gør noget fortsætter den gamle døgnrytme. Derfor risikere man at få for lidt søvn og blive træt de første dage, indtil man har fået omlagt sin døgnrytme til sommertid. Hvis man starter med at flytte sine sovetider en halv time frem et par dage i forvejen, bliver overgangen meget lettere. Mange mennesker går senere i seng fredag og lørdag aften og sover længere lørdag og søndag morgen end på hverdage. Det er ikke nogen god idé i denne weekend, da det tenderer til at forskyde døgnrytmen i den forkerte retning.

Gør hellere det modsatte, som nedenfor beskrevet. Gå lidt tidligere i seng fredag aften end sædvanligt. Mange danskere sover i forvejen for lidt tilhverdags. De har derved et lidt større søvnpres sidst på ugen, som de kan udnytte ved at gå tidligere i seng. Det er derfor for de fleste ikke noget problem at falde i søvn en halv time før sædvanlig sovetid. Sov ikke længe som du måske plejer, men stå tidligt op og kom ud i lyset. Dagslyset er den stærkeste faktor som påvirker vores indre ur, som styrer døgnrytmen. Så kom ud i solen, både lørdag og søndag, så meget som muligt. Dyrk motion lørdag og søndag. Det fremmer søvnen og påvirker også vores indre ur. På dennemåde er det muligt at få tilstrækkeligt med søvn, 7-8 timer, både lørdag og søndag nat. Risikoen for træthed mandag er derfor reduceret væsentligt med denne beskedne gradvise overgang til sommertid.

 

Følg søvnexpertens råd:

 

Fredag aften

  • Spis aftensmad ca. en halv time tidligere end sædvanligt
  • Gå i seng en halv time tidligere end sædvanligt

 

Lørdag morgen

  • Stå op en halv time før sædvanligt (i forhold til hverdagen, sov ikke længe)
  • Kom tidligt ud og få sol (gå eller løb til bageren)

 

Lørdag aften

  • Spis aftensmad ca. en halv time tidligere end sædvanligt
  • Når du har spist, så stil uret en time frem (nu kører dit ur på sommertid)
  • Gå i seng til sædvanlig tid (sommertid)

 

Søndag morgen

  • Stå op til sædvanlig tid (i forhold til hverdagen, sov ikke længe)
  • Kom tidligt ud og få sol (gå eller løb til bageren)
  • Hvis du bliver træt i løbet af eftermiddagen, så gå en tur, sov ikke

 

Søndag aften

  • Gå i seng til sædvanlig tid, evt. en halv time tidligere, hvis du er træt

 

Mandag morgen

  • Stå op til sædvanlig tid

Således skulle det være muligt at opnå en normal søvnlængde (7-8 timer) natten til mandag, og undgå træthed om mandagen.

 

Sommertid er unaturlig

 

Sommertid er egentlig en rigtig dårlig idé. Den naturlige tid er vintertid, som følger naturens gang, som reaktion på hvornår solen står op og går ned. Vi justerer hver dag vores indre ur til denne naturlige rytme, ved at stå op på samme tid. Når vi skal skifte til sommertid, kommer vi til at mangle en times søvn, når uret stilles en time frem om natten.

Det har for mange mennesker den uønskede effekt, at de er trætte om mandagen. For nogle få mennesker, kan det have alvorlige konsekvenser.

 

Den korte nats konsekvenser

 

Ved at timen fra 02 til 03 forsvinder, er der ikke tid til tilstrækkelig søvn. De fleste mennesker har brug for at sove 7-8 timer hver nat. Denne første nat, fra søndag til mandag, er der én time mindre til rådighed, hvis man går i seng og står op på de sædvanlige tider. Denne times manglende søvn betyder at mange føler sig trætte om mandagen. Trætheden i sig selv kan man måske acceptere, men det kan have alvorlige konsekvenser i vores omgang med andre mennesker, både hjemme og på arbejdspladsen:

  • Træthed
  • Dårligt humør
  • irritabilitet – intolerance – aggressivitet
  • Introvert
  • Nedsat social kompetence

På arbejdspladsen betyder den manglende søvn:

  • Nedsat opmærksomhed
  • Forlænget reaktionstid
  • Koncentrationsbesvær
  • Hukommelsesbesvær
  • Samarbejdsvanskeligheder
  • Inaktivitet – passivitet
  • Mikrosøvn – eller egentlige søvnanfald
  • Risiko for fejl
  • Reduceret produktivitet

Mange mennesker mærker ovenstående klager i flere dage efter overgang til sommertid, indtil de har fået omstillet deres indre ur til den nye rytme.

Det kan også have alvorlige konsekvenser for helbredet. I en stor svensk undersøgelse*, har man fundet en let øget forekomst af AMI, akut myocardie infarkt i den første uge efter overgang til sommertid. (1,039, 95% konfidens interval: 1,003-1,075).

Man så ikke nogen forskel i ugen efter overgang til naturlig tid (vintertid).

Så undgå disse risici ved at følge ovenstående råd.

* I. Janszky et al: Sleep Med 2012 Mar; 13(3): 237-42.