Fokus på den gode søvn

I den seneste tid har medierne haft stort fokus på søvn og hvordan søvn påvirker vores dagligdag. De fleste af os ved, at vi skal have mellem syv og otte timers søvn hver nat, men undersøgelser viser, at det er langt fra alle der får det. I en megafon-måling fra TV2 har 67% af respondenterne svaret, at de sover under det anbefalede antal timer på en nat. Det svarer til at 2 ud af 3 danskere får for lidt søvn. Vores søvnspecialist Jan Ovesen fortæller her, hvad der sker, hvis man sover for lidt:

Hvis en person kun sover 6 timer eller mindre pr. nat betyder det, at hjernens energidepoter ikke bliver fyldt op og man starter dagen med tanken kun halvt fuld. Desuden vaskes hjernen heller ikke ren for affald som hober sig op under vågenheden. Man starter altså dagen med grus i maskinen og på kun 6 timers søvn præsterer man dårligt og orker ikke noget.

 

Hvis man er en af de mange danskere, der ikke sover nok om natten, er der heldigvis mulighed for at gøre noget ved det i løbet af dagen. Jan Ovesen fortæller, at hvis søvnen har været dårlig om natten kan man tage et hvil op ad dagen. Det kan både være i form af en power nap eller en længere lur. Jan uddyber:

En power nap er et kort hvil, hvor man holder hovedet tomt og slapper af. Man behøver ikke at sove, det rækker med at døse i ca. 15-20 minutter. En power nap er ikke rigtig søvn og kan ikke erstatte tabt søvn, men kun mindske trætheden for en kort periode, en times tid eller to.

En lur er en længere periode (halvanden til små to timer), hvor man sover rigtigt. Man falder rigtigt i søvn og sover alle søvnstadier igennem og vågner når man er kommet naturligt ud af den dybe søvn. En lur tager en væsentlig del af søvnpresset og kan erstatte noget af den tabte nattesøvn.

 

Hvis du vil høre Jan Ovesen fortælle mere om power nap og middagslur, kan du se indslaget her, fra TV2/Nord d. 11. marts 2015, hvor Jan gæstede studiet for at give råd og information om søvn.

http://www.tv2nord.dk/arkiv/2015/03/11?video_id=52593&autoplay=1

 

Go’Morgen Danmark har den sidste uge også haft stor fokus på søvn og vigtigheden af at sove godt. Desuden har de gjort opmærksom på, hvor vigtigt det er, at vi tager søvnen alvorligt på arbejdspladserne. Det er vigtigt, at der er plads til at tage et power nap, hvis der er behov for det, og det er vigtigt, at arbejdsgiveren tager medarbejdernes søvn alvorligt. Det er især vigtigt i brancher med skiftearbejde og skæve arbejdstider.

 

Hvis du sidder i en virksomhed, hvor du mener, der mangler fokus på god søvn, eller hvis du ønsker at skabe fokus på dine medarbejderes søvnvaner, er du meget velkommen til at kontakte os for at høre, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed. Vi er specialiseret i at hjælpe virksomheder med at udvikle en god sundhedsstrategi og derefter eksekvere den på bedste vis.

 

Husk! For at fungere godt, er det vigtigt at sove godt.

 

+45 28 688 886

jov@sovnexperten.dk